Bortadopteret som barn og leder efter dine forældre

Det har tidligere været svært at få aktindsigt i egen adoptionssag (bl.a. pga. 80 års reglen), men reglerne er heldigvis blevet ændret så det nu er ganske almindeligt, at få oplysninger om egen adoptionssag, såfremt man er myndig og fyldt 18 år. 80 års reglen gælder kun for folk som søger indsigt i en adoptionssag der ikke er deres egen (læs mere om dette her).

Voksne som blev bortadopteret som børn har adgang til oplysninger om egen adoptionssag i henhold til forvaltningslovens §9 (under kapitel 4) , Dvs. at en part har ret til aktindsigt i alle dokumenter, der vedrører sagen, med de undtagelser, der nævnes i § 12-15 som i grove træk omfatter interne arbejdsdokumenter og brevveksling, statsrådsprotokoller og myndighedernes brevveksling med sagkyndige til brug i retssager mv.

Som det første skal du henvende dig til kordegnen eller sognepræsten i det sogn du er født. Hvis du ikke kender til dit fødested kan folkeregistret i din kommune oplyse dig dette.
Kordegnen kan via kirkebogen oplyse dig hvem dine biologiske forældre er.

Du skal også bede om en udskrift af Ministerialbogen (kirkebogen) - husk kopi af din dåbsattest. På den udskrift vil navne og fødselsdata mv. på dine biologiske forældre fremgå, i mange tilfælde vil dine forældres adresse på fødselstidspunktet også fremgå. Endvidere vil journalnummeret på din adoptionssag i mange tilfælde også fremgå af udskriften.

Med disse oplysninger i hånden retter du nu henvendelse til Folkeregisteret i din kommune som mod betaling kr. 52,00 kan oplyse dine biologiske forældres nuværende adresse (såfremt de ikke har navnebeskyttelse, hemmeligholdt adresse eller er ”forsvundet”).

Ønsker du aktindsigt i adoptionssagens akter, vil det også af ministerialbogen fremgå, hvilket amt der i sin tid har udfærdiget bevillingen og du skal så rette henvendelse om dette til Statsforvaltningerne.

Det var Statsforvaltningerne som behandlede din adoptionssag.
Statforvaltningerne vil evt. finde frem til din sag via Landsarkivet.

Du kan også kontakte Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen (telefon 33 41 12 00).
De yder bl.a. vejledning til personer, der ønsker oplysninger om biologisk slægt og opbevarer alle de afsluttede adoptionssager; ved henvendelse skal du igen have en kopi klar af din dåbs/navneattest.

For at give dig et nuanceret billede af hvordan adoptionssagen har forløbet kan vi også nævne Adoptionsnævnet.
Det var og er deres opgave at indsamle, bearbejde og formidle viden om adoptionsområdet såvel på nationalt som internationalt plan.

Herudover er det nævnets opgave at bringe danske børn i forslag til godkendte ansøgere. Når et dansk barn ønskes bortadopteret er det derfor Adoptionsnævnets opgave, blandt de ansøgere, der er godkendt til adoption af dansk barn, at vælge den ansøger, der skønnes bedst egnet til at adoptere det pågældende barn.

Adoption og Samfund har lavet Adoptionslinien, det er deres telefonrådgivning for adopterede. Linien betjenes af erfarne adopterede og rådgiver i alle spørgsmål omkring alle sider af adoption og søgning af oplysninger om oprindelse.
Du kan henvende dig telefonisk.
Telefontid tirsdag 19.30-20.30 på tlf.: 7022 2303.

Hvis du er i tvivl om du er adopteret eller ej kan du undersøge dette således:
Henvend dig til kordegnen/sognepræsten på sit fødested og bed om en udskrift af ministerialbogen, herpå vil det fremgå om du er adopteret eller ej.
Du kan for en sikkerheds skyld også rette henvendelse til dåbssognet. Hvis der heller ikke i dåbssognet er noteret noget om adoption, kan man gå ud fra, at man ikke er adopteret, men man kan i stedet have fået en stedfaders navn i henhold til lov eller erklæring.

Familiestyrelsen kan endvidere hjælpe dig med yderligere spørgsmål. Du kan også finde flere informationer om emnet på Borger.dk og Ankestyrelsen.dk, Familieretsafdelingen .

Tilbage
© Al tekst, billeder og alle lydfiler tilhører Netdetektiverne og er copyrightbeskyttet. Materialet må under ingen omstændigheder anvendes i andre sammenhæng eller under nogen form kopieres.