Bisiddere

Introduktion:

Enhver borger der skal til et møde/en samtale med en sagsbehandler, lægen, forsikringsselskabet, hospitalet, skifteretten m.v. har lov til, at have en bisidder med.
Såfremt autoriteten (sagsbehandleren m.fl.) ikke vil tillade dette, for det kan de nægte i enkelte tilfælde, kan du bede om en skriftlig begrundelse herfor.

Bisidderens opgaver:
Denne artikel omhandler primært frivillige bisiddere som ikke er rådgivere men vejledere.
Der findes også professionelle bisiddere som eks. er uddannet jurister eller socialrådgivere.

En frivillig bisidder kan bisidde dig ved møder med autoriteter og er et godt redskab, at benytte sig af for at sikre støtte og opbakning, at målet/målene holdes for øje ved samtaler og møder samt at misforståelser og misfortolkninger afværges og tages i opløbet.
Endvidere kan situationer og ord opfattes forskelligt derfor kan det være rart at have en sikkerhed i ”fælles hukommelse” med sin bisidder når mødet evalueres.

Det er vigtigt at vide, at bisidderen ikke kan tage til møder uden "klienten" og at bisidderen ikke kan træffe beslutninger for "klienten".

"Klienten" skal selv fremlægge egen sag overfor sagsbehandleren/autoriteten. Bisidderens opgave er meget ofte at være så passiv i samtalen som muligt og bør kun skride ind i samtalen hvis misforståelser indtræder, klienten ikke bliver hørt eller konstant afbrudt og målet med samtalen afspores.
Der kan være andre faktorer til stede som kan være svære at give en helt klar defination på her.

Mødet med bisidderen:
Når "klienten" rekvirerer en bisidder bør der aller først aftales et møde, inden mødet med autoriteten finder sted.
Dette møde kan foregå i "klientens" hjem, på en café eller i bisidderforeningens lokaler.
På dette første møde skal bisidderen og "klienten" gennemgå mødet, altså hvilken slags møde der skal finde sted, med hvilken instans desuden er det meget vigtigt at klientens mål med mødet afklares samt om klienten har overvejet kompromiser hvis målet er umuligt at nå.

Det er selvfølgelig også mest praktisk at mødet med autoriteten/sagsbehandleren ikke er aftalt på forhånd, så klienten er sikker på at finde en dato hvor bisidderen har tid.

Når mødet aftales med autoriteten er det vigtigt at aftale en dagsorden for mødet, altså inden det rent faktisk afholdes, på denne måde undgår man overraskelser, ubehagligheder og skjulte dagsordener. Desuden er det vigtigt at man er forberedt på det autoriteten har på sin dagsorden (svar på ubehagelige spørgsmål, at fremskaffe de nødvendige papirer mv.)

Hvis autoriteten ikke vil fortælle hvad mødet skal omhandle er det et meget klart faresignal på en skjult dagsorden og så bør man spørge om en forklaring på dette. Evt. nægte at deltage i mødet med samme begrundelse.

Man bør til slut i samtalen ridse de punkter op man har aftalt for, at sikre sig at man har forstået det korrekt, desuden indgår man på denne måde en "aftale". Eks. på spørgeteknik til dette: "Er det korrekt opfattet at vi på mødet skal gennemgå følgende punkter…..".

Netdetektivernes bisiddere:
Vi råder over et par uddannede frivillige bisiddere som kan hjælpe dig i særlige tilfælde, hvor alle andre muligheder er brugt op.
Bisidderen er frivillig og tager derfor ikke betaling for sit arbejde men skal have refunderet transportudgifterne.
Vores bisiddere er uddannet i CFFSA og dermed trænet i bisidderfunktioner, kommunikation og kropssprog, notatteknik, statusbegreber, samtaleudviklinger, lytte-, spørge- og taleteknik og gensvarsmetoder.
Derudover har vores bisiddere kursus i konflikthåndtering, coaching og "den svære samtale".

Vidste du i øvrigt at:
• Hver gang du har været til et møde med eks. din socialrådgiver er det pålagt denne at skrive referat af mødet, og hvis du siger at du vil have en kopi af referatet skal dette ske.

• Alle kan kræve aktindsigt i egne dokumenter indenfor 10 dage, papirer som er undtaget af aktindsigt skal nævnes og en begrundelse skal gives.
QUICK LINK: Formular: Begæring om aktindsigt (kræver Word)

• Det er god skik at meddele på forhånd at man tager en bisidder med til mødet.

• Man kan altid bede om 5 minutters pause inde i mødet for at få ro til at snakke med sin bisidder inden samtalen fortsætter

At ifølge straffelovens §264a må man optage samtalen på en diktafon uden at sagsbehandleren er orienteret, da: Efter straffelovens § 264 a vil en hemmelig lydoptagelse af et møde eller en telefonsamtale således ikke være strafbar, hvis den person, der forestår optagelsen, selv deltager i samtalen eller mødet. Dette gælder, uanset om den eller de øvrige deltagere i samtalen er vidende om, at der finder aflytning eller båndoptagelse sted, og uanset om mødet er offentligt eller ej.

Det er altså kun ulovligt at optage samtaler som man ikke selv er en del af (aflytning af andre), da:

Med hensyn til båndoptagelse af møder og telefonsamtaler følger det af straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, at det er strafbart ved hjælp af et apparat uberettiget at foretage hemmelig aflytning af eller at optage udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre, eller forhandlinger i lukket møde, som man ikke selv deltager i, eller hvortil man uberettiget har skaffet sig adgang.

Relevante lov links:
http://www.folketinget.dk/Samling/19972/udvbilag/REU/B36_bilag40.htm se under 'Spørgsmål nr. 98'




Tilbage

© Alt tekst, billeder og alle lydfiler tilhører Netdetektiverne og er copyrightbeskyttet. Materialet må under ingen omstændigheder anvendes i andre sammenhæng eller under nogen form kopieres.